startbladzijde

werken

contact

Gijsbrecht Roijé                                              pdf

Gijsbrecht Roijé (1963, Amsterdam) debuteerde als gitarist tijdens de International
Ysbreker Guitarweek (1985) met een integrale uitvoering van “Si le jour parait...” van
Maurice Ohana. Hij won prijzen bij het Gaudeamus Vertolkersconcours (1987) en
“Printemps de la Guitare” (1990), maar speelde ook sete cordas in een Braziliaanse
choro-band.
Zijn composities, die vaak onbetreden paden verkennen, zijn van het uitdagende soort.
Pogingen tot uitvoeringen zijn ondernomen door uitvoerders als het Quatuor Danel,
Slagwerkgroep Den Haag, Ensemble Nuove Sincronie, Ivan Sokolov (piano), Das Neue
Ensemble, Avanti Chamber Orchestra, Ensemble Ricochet (Kiev), Ensemble
Contrechamps, Helen Bledsoe (fluit), Zephyr Kwartet en het Nieuw Ensemble.
Gefascineerd door de expressieve mogelijkheden van allerlei stemmingen bouwde hij
enige akoestische microtonale instrumenten. Een daarvan, een bas-citer van 2.70 meter,
kan worden beluisterd op de CD "Improvisation", een samenwerking met trompettist
Marco Blaauw.
Zijn stuk (zonder titel), voor 12 microtonaal gestemde claves (24 toonhoogten...),
trommels en piano is onderscheiden met de "Willem Pijper Prijs".
Als Roijé niet aan zijn werktafel zit vind je hem waarschijnlijk buiten in bos en veld,
luisterend naar de vogels en kijkend naar planten en mossen
.